Astăzi, 21 septembrie, s-a inaugurează tronsonul de autostradă Suplacu de Barcău – Nușfalău, parte din A3, Autostrada Transilvania. Cu această deschidere, România depășește borna de 1.000 kilometri de drum de mare viteză, autostradă sau drum expres. Secretarul general al PNL, Lucian Bode, a declarat la inaugurare că acest drum de mare viteză a avut o istorie prea lungă şi sinuoasă și de peste 20 de ani așteaptă sălăjenii inaugurarea primului tronson. Lucrările au început în 2020, atunci când Bode era ministru al Transporturilor.
Lotul din Autostrada Transilvania dintre Suplacu de Barcău şi Nuşfalău, în lungime de 13,5 kilometri, a fost inaugurat, miercuri, în prezenţa vicepreşedintelui Camerei Deputaţilor, Lucian Bode, şi a autorităţilor locale şi judeţene.
În acest context, fostul ministru și actualul secretarul general al PNL, dar și vicepreședinte al Camerei Deputaților Lucian Bode a spus că este „un moment istoric” pentru judeţul Sălaj şi pentru România. „Istoric pentru Sălaj pentru că, prin darea în trafic a celor 13,5 kilometri de autostradă din Autostrada Transilvania, Sălajul face istorie, sunt primii kilometri de autostradă daţi în trafic din jdueţul Sălaj şi România face istorie pentru că atinge borna de o mie de kilometri pe autostradă care sunt în trafic în acest moment”, a spus Bode.
Lucian Bode a precizat că „este un prag important dar nu suficient”. Acesta a adăugat că în anul 2020 a făcut un angajament că la momentul în care se va finalzia şi se va da în trafic acest tronson de autostradă, va face tot posibilul să fie prezent alături de sălăjeni.
„Ceea ce am început în 2020 iată se materializează astăzi, din păcate doar parţial” a mai declarat Lucian Bode, el arătând că la acel moment se aflau în lucru două tronsoane din autostradă.
„În calitate de ministru al Transporturilor, atunci, am încercat să deblocăm împreună cu Compania de Drumuri toate tronsoanele din Autostrada Transilvania şi iată că, din fericire am reuşit. Am încercat să imprimăm o traiectorie de implementare, ireversibilă, a tuturor tronsoanelor şi într-o mare măsură am reuşit şi foarte important (..) am încercat şi am reuşit să găsim finanţare europeană pentru toate tronsoanele din Autostrada Transilvania”, a afirmat Lucian Bode.
Fostul ministru a precizat că „infrastructura de transport reprezintă coloana vertebrară pe care se ridică, economic, o ţară”.
„Autostrada Transilvania a avut o istorie prea lungă şi sinuoasă, de peste 20 de ani aşteptăm noi, sălăjenii, inaugurarea primului tronson din Autostrada Transilvania, mult prea mult. (..) Eu trag speranţa că, aşa cum îl cunosc pe acest contructor, va reuşi să finalizeze cei 42 de km între Nădăşelu şi Poarta Sălajului, până la finalul lui 2024”, a mai spus Bode.
Lucian Bode i-a criticat pe cei care spun că s-a dat în folosinţă „un ciot de autostradă”, precizând că aceştia nu cunosc Sălajul şi l-au văzut doar pe hartă. „În realitate, cei 13,5 kilometri de autostradă au însemnat enorm de mult şi înseamnă enorm de mult pentru această regiune şi pentru judeţul Sălaj”, a completat vicepreședintele Camerei Deputaților, arătând că acest tronson a costat aproape 500 de milioane de lei iar banii au rămas în zonă, iar zona s-a dezvoltat odată cu realizarea acestui tronson.
Evenimentul de inaugurare s-a desfășura la nodul rutier de la Marca, unde au participat participa oficialități locale, județene și naționale, printre care vicepreședintele Camerei Deputaților, Lucian Bode, președintele CJ Sălaj, Dinu Iancu-Sălăjanu, reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, CNAIR și primarii din zonele limitrofe.
Odată cu această inaugurare, România atinge borna de 1.000 de kilometri de autostradă și drum expres aflați în exploatare.
Executantul lucrărilor de pe acest tronson, lung de 13,55 kilometri, este firma turcească Nurol. Termenul de finalizare prevăzut în contract a fost luna februarie.
Valoarea contractului finanțat prin Programul Transport este de 384,14 milioane de lei, fără TVA.