Zilele acestea, după atâta dezamăgire cu respingerea României pentru Spațiul Schengen, te gândești că nu mai e loc și de vești bune. Dar, iată, Comisia Europeană a aprobat Programul Operațional pentru Transport, ceea ce face ca România să aibă la dispoziție o sumă consistentă până-n 2027, peste 17 miliarde de euro, pentru reducerea decalajelor în privința infrastructurii de transport, față de UE. 9,6 miliarde de euro finanțează Programul Operațional pentru Transport al României, din care 4,6 miliarde de euro sunt fonduri europene nerambursabile. Alte 7,6 miliarde de euro sunt alocate sectorului de transport prin PNRR. În total aproximativ 17,2 miliarde de euro are România pentru a-și extinde, moderniza ori consolida toată infrastructura de transport. Se finanțează construcția de autostrăzi, de drumuri expres, de stații de încărcare mașini electrice, modernizarea infrastructurii feroviare, reabilitarea de gări, achiziție de noi trenuri, inclusiv de metrou etc.
Așadar bani sunt, important e să existe proiectele și mai ales capacitatea tehnică pentru execuția lor.
Dar, cum Coaliția are trei partide în componența sa, este aproape imposibil ca măcar unul, din când în când „să nu o dea în bară”. Așa se face că, de data asta, PNL are o problemă pe care trebuie să o explice oamenilor: dacă premierul Ciucă i-a „trasat” cu ceva timp în urmă ministrului Energiei să facă ordonanță pentru eliminarea declarației, de ce PNL nu a anunțat public că nu va fi nevoie de declarație? De ce nu au spus încă de atunci, pentru a liniști oamenii, iar aceștia să nu mai stea degeaba la cozi? A fost nevoie să dea PSD comunicat ca să ceară acest lucru, pentru a determina PNL să facă OUG pentru eliminarea acestei greșeli. Cine a introdus prevederea cu această declarație?
Știm sigur că a fost un set de amendamente venite în ultima clipă de la Guvern, amendamente care n-au mai fost dezbătute nici în Coaliție, nici în Comisia de specialitate. Dar, totul se află în curtea Ministerului Energiei. Cea mai clară dovadă e că tot Ministerul Energiei a inițiat OUG pentru eliminarea declarației. Este strict de competența acestui minister.
În altă ordine de idei, PSD ne asigură că acuzația șefului PNL Brăila cum că ministrul Daea ar dezavantaja tinerii în acordarea despăgubirilor pentru secetă este mincinoasă și tendențioasă. Problema de fond e că la Brăila mulți fermieri nu au completat cum trebuie cererile de despăgubiri, omițând suprafața afectată. Ministrul nu doar că nu le-a respins cererile, dar a venit cu soluții suplimentare, inclusiv pentru tineri, astfel încât cei afectați să poată fi despăgubiți.
În cazul fermierilor care au omis să menționeze suprafața afectată, ministrul le-a permis să revină cu o declarație pe proprie răspundere, în fața notarului, cu privire la suprafața afectată și cu media producției pe ultimii cinci ani, astfel încât diferența să fie despăgubită de minister.
Pentru tinerii sau în general pentru fermierii care dețineau terenul agricol de mai puțin de cinci ani, ministrul a prevăzut ca raportarea să se facă la producția medie a județului, pentru a se putea determina valoarea despăgubirilor. Deci a existat o soluție inclusiv pentru acești fermieri. Curios e că mulți dintre fermierii care nu menționaseră inițial suprafața afectată au renunțat la solicitare, atunci când trebuiau să își asume, sub sancțiunea Codului Penal, o declarație în fața notarului, ceea ce ridică semne de întrebare asupra onestității solicitării inițiale.
Prin urmare, în loc să îndrume fermierii și să le explice cum să completeze declarațiile pentru despăgubire, reprezentantului PNL i-a fost mai ușor „să dea cu pietre” în Petre Daea. Dar, așa e în Coaliție, iar noi știm deja cum funcționează ea și cum se implică sau nu fiecare partid în parte, prin reprezentanții ei, desigur.